Verliefd worden versus verliefd blijven

 

Verliefd worden versus verliefd blijven

Voor de meeste mensen lijkt verliefdheid meestal gewoon te gebeuren. Het is verliefd blijven of die "verliefd worden" -ervaring behouden die inzet en werk vereist. Gezien de beloningen is het echter de moeite waard. Een gezonde, veilige romantische relatie kan als een voortdurende bron van steun en geluk in je leven dienen, door goede en slechte tijden, en alle aspecten van je welzijn versterken. Door nu stappen te nemen om je verliefdheid te behouden of opnieuw aan te wakkeren, kun je een betekenisvolle relatie opbouwen die blijft duren - zelfs een heel leven lang.

Veel paren richten zich alleen op hun relatie als er specifieke, onvermijdelijke problemen zijn om te overwinnen. Als de problemen zijn opgelost, richten ze hun aandacht vaak weer op hun carrière, kinderen of andere interesses. Romantische relaties vereisen echter voortdurende aandacht en toewijding om liefde tot bloei te laten komen. Zolang de gezondheid van een romantische relatie belangrijk voor je blijft, vereist dit je aandacht en inspanning. En het identificeren en oplossen van een klein probleem in uw relatie kan vaak helpen voorkomen dat het uitgroeit tot een veel groter probleem. De volgende tips kunnen u helpen om die verliefdheidservaring te behouden en uw romantische relatie gezond te houden.

Tip 1: Breng quality time met elkaar door

Je wordt verliefd wanneer je naar elkaar kijkt en naar elkaar luistert. Als je op dezelfde aandachtige manieren blijft kijken en luisteren, kun je de verliefdheidservaring op de lange termijn ondersteunen. Je hebt waarschijnlijk goede herinneringen aan toen je voor het eerst uitging met je geliefde. Alles leek nieuw en opwindend, en je hebt waarschijnlijk uren doorgebracht met alleen maar praten of nieuwe, opwindende dingen bedenken om te proberen. Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen de eisen van werk, gezin, andere verplichtingen en de behoefte die we allemaal hebben aan tijd voor onszelf het moeilijker maken om tijd voor elkaar te vinden.

Veel paren vinden dat het face-to-face contact van hun vroege datingdagen geleidelijk wordt vervangen door gehaaste teksten, e-mails en sms’jes. Hoewel digitale communicatie voor sommige doeleinden geweldig is, heeft het geen positieve invloed op je hersenen en zenuwstelsel op zoals persoonlijke communicatie dat wel heeft. Een sms of een spraakbericht naar je partner sturen met de woorden 'Ik hou van jou' is geweldig, maar als je zelden naar je partner kijkt of als je zelden de tijd neemt om samen te gaan zitten, heeft je partner nog steeds het gevoel dat je hem/haar niet begrijpt of op prijs stelt. En je wordt als stel meer afstandelijk of losgekoppeld. De emotionele signalen die je nodig hebt om je geliefd te voelen, kunnen alleen persoonlijk worden overgebracht. Dus hoe druk het leven ook is, het is belangrijk om tijd vrij te maken om samen door te brengen.

Zet je in om regelmatig wat quality time met elkaar door te brengen. Het maakt niet uit hoe druk je het hebt, neem elke dag een paar minuten om je elektronische apparaten opzij te zetten, stop met nadenken over andere dingen en concentreer je echt op je partner.

Zoek iets dat je leuk vindt om samen te doen. Het maakt niet uit of het nu gaat om een ​​gedeelde hobby, dansles, dagelijkse wandeling, 's ochtends samen een kopje koffie drinken of iets helemaal anders.

Probeer samen iets nieuws. Samen nieuwe dingen doen kan een leuke manier zijn om je met elkaar te verbinden en dingen interessant te houden. Het kan iets simpel zijn als een nieuw restaurant proberen of een dagtocht maken naar een plek waar je nog nooit eerder bent geweest.

Focus op samen plezier maken. Koppels zijn vaak leuker en speelser in de vroege stadia van een relatie. Deze speelse houding kan echter soms worden vergeten als uitdagingen in het leven in de weg staan ​​of oude wrok zich begint op te bouwen. Een gevoel voor humor kan je helpen om moeilijke tijden te doorstaan, stress te verminderen en problemen gemakkelijker op te lossen. Denk aan speelse manieren om je partner te verrassen, zoals bloemen mee naar huis nemen of onverwacht een tafel reserveren in zijn/haar favoriete restaurant. Spelen met huisdieren of met kleine kinderen kan je ook helpen weer contact te maken met je speelse kant.

Doe dingen die anderen ten goede komen

Een van de krachtigste manieren om dichtbij en verbonden te blijven, is door je gezamenlijk te concentreren op iets waar jij en je partner waarde aan hechten buiten de relatie. Vrijwilligerswerk doen voor een doel, project of gemeenschapswerk dat voor jullie allebei betekenis heeft, kan een relatie fris en interessant houden. Het zorgt er ook voor dat je andere mensen ontmoet en misschien zelfs nieuwe ideeën krijgt. Het biedt de kans om samen nieuwe uitdagingen aan te gaan en andere manieren te vinden om met elkaar om te gaan.

Iets doen voor een ander helpt je om stress, angst en depressie te verlichten en het geeft jezelf een goed gevoel.

Mensen zijn erop ingesteld om anderen te helpen. Hoe meer je helpt, hoe gelukkiger je je voelt - als individu en als koppel.

Tip 2: Blijf verbonden via communicatie

Goede communicatie is een fundamenteel onderdeel van een gezonde relatie. Wanneer je een positieve emotionele band met je partner ervaart, voel je je veilig en gelukkig. Wanneer mensen stoppen met goed communiceren, stoppen ze met goed met elkaar om te gaan, en tijden van verandering of stress kunnen echt de verbinding verbreken. Het klinkt misschien simplistisch, maar zolang je communiceert, kun je meestal alle problemen aan waarmee je wordt geconfronteerd.

Vertel je partner wat je nodig hebt, laat hem/haar niet raden.

Het is niet altijd gemakkelijk om te praten over wat je nodig hebt. Ten eerste besteden velen van ons niet genoeg tijd om na te denken over wat echt belangrijk voor ons is in een relatie. En zelfs als je weet wat je nodig hebt, kunt je je er kwetsbaar door voelen, in verlegenheid gebracht of zelfs ronduit beschaamd als je erover praat. Maar kijk ernaar vanuit het standpunt van je partner. Troost en begrip geven aan iemand van wie je houdt is een plezier, geen last!

Als je elkaar al een tijdje kent, kun je ervan uitgaan dat je partner een redelijk goed idee heeft van wat je denkt en wat je nodig hebt. Je partner kan echter geen gedachten lezen. Hoewel je partner misschien een idee heeft, is het veel gezonder om je behoeften rechtstreeks kenbaar te maken om verwarring te voorkomen. Je partner voelt misschien iets, maar het is misschien niet wat je nodig hebt. Bovendien veranderen mensen, en wat je bijvoorbeeld vijf jaar geleden nodig had en wilde, kan nu heel anders zijn. Dus in plaats van wrok, misverstand of woede te laten groeien wanneer je partner het voortdurend ‘fout’ doet, maak je er beter een gewoonte van om hem/haar precies te vertellen wat je nodig hebt.

Let op de non-verbale signalen van je partner

Zoveel van onze communicatie wordt overgebracht door wat we niet zeggen. Non-verbale signalen, zoals oogcontact, de toon waarop je spreekt, je houding en gebaren -zoals voorover leunen, je armen kruisen of iemands hand aanraken- communiceren veel meer dan woorden. Wanneer je de non-verbale signalen of 'lichaamstaal' van je partner begrijpt, kun je vertellen hoe hij/zij zich echt voelt en kan je daarop reageren. Om een ​​relatie goed te laten werken, moet elke persoon de non-verbale signalen van zichzelf en van zijn/haar partner begrijpen. De antwoorden van je partner kunnen verschillen van die van jezelf. De ene persoon vindt bijvoorbeeld een knuffel na een stressvolle dag een liefdevolle manier van communiceren, terwijl de ander misschien gewoon samen wil wandelen of zitten en eventjes praten.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat wat je zegt overeenkomt met je lichaamstaal. Als je zegt: "Met mij gaat het goed", maar je klemt ondertussen je tanden op elkaar en je kijkt weg, geeft je lichaam duidelijk aan dat het allesbehalve "goed" gaat.

Wanneer je positieve emotionele signalen van je partner ervaart, voel je je geliefd en gelukkig, en wanneer je positieve emotionele signalen verzendt, voelt je partner hetzelfde. Wanneer je stopt met geïnteresseerd te zijn in je eigen emoties of in die van je partner, beschadig je de verbinding tussen jezelf en je communicatievermogen, vooral tijdens stressvolle tijden.

Wees een goede luisteraar

Hoewel er in onze samenleving veel nadruk wordt gelegd op praten, kun je een diepere, sterkere verbinding opbouwen als je kunt leren luisteren op een manier waardoor een ander zich gewaardeerd en begrepen voelt. Er is een groot verschil tussen op deze manier luisteren en gewoon horen. Wanneer je echt luistert - wanneer je bezig bent met wat er gezegd wordt - hoor je de subtiele intonaties in de stem van je partner, waardoor je hoort hoe je partner zich echt voelt en welke emoties hij/zij probeert te communiceren. Goed luisteren betekent niet dat je het eens moet zijn met je partner of zijn/haar ideeën moet overnemen. Maar het zal je er gemeenschappelijke standpunten door kunnen vinden die je kunnen helpen conflicten op te lossen.

Omgaan met stress

Wanneer je gestrest of emotioneel overweldigd bent, is de kans groter dat je je romantische partner verkeerd leest, dat je verwarrende of onaangename signalen verstuurt of dat je vervalt in ongezonde gedragspatronen. Hoe vaak ben je gestrest en hoe vaak ben je kwaad geworden op je geliefde en heb je iets gezegd of gedaan waar je later spijt van kreeg? Als je kunt leren om beter met stress om te gaan en snel terug kalm te worden, zul je niet alleen dergelijke spijt vermijden, maar het helpt je ook om conflicten en misverstanden te voorkomen - en zelfs om je partner te kalmeren wanneer de toestand wat verhit wordt.

Tip 3: Houd fysieke intimiteit in leven

Aanraking is een fundamenteel onderdeel van het menselijk bestaan. Studies bij zuigelingen hebben het belang aangetoond van regelmatig, aanhankelijk contact voor de ontwikkeling van de hersenen. En de voordelen eindigen niet in de kindertijd. Genegenheid en liefdevolle aanraking verhoogt de hoeveelheid oxytocine in het lichaam, een hormoon dat de binding en hechting beïnvloedt.

Hoewel seks vaak een hoeksteen is van een toegewijde relatie, zou dit niet de enige methode voor fysieke intimiteit moeten zijn. Frequente, liefdevolle aanraking - handen vasthouden, knuffelen, kussen - is even belangrijk.

Natuurlijk is het belangrijk om gevoelig te zijn voor wat je partner leuk vindt. Ongewenst aanraken of ongepaste voorstellen kunnen ervoor zorgen dat de andere persoon gespannen raakt en zich terugtrekt - precies wat je niet wilt. Zoals met zoveel andere aspecten van een gezonde relatie, kan dit teruggebracht worden op hoe goed je je behoeften en bedoelingen met je partner communiceert.

Zelfs als je veel werk hebt of jonge kinderen om voor te zorgen, kun je fysieke intimiteit in leven houden door wat tijd vrij te houden voor jullie als koppel, of dat nu in de vorm van een ‘date night’ is of gewoon een uur aan het einde van de dag om even samen te zitten en te praten of elkaars handen vast te houden.

Tip 4: Leer geven en nemen in je relatie

Je kan in een relatie niet constant krijgen wat jij wilt. Gezonde relaties zijn gebaseerd op compromissen. Het vergt echter werk van elke persoon om ervoor te zorgen dat er een redelijke uitwisseling is.

Herken wat belangrijk is voor je partner

 Als je weet wat echt belangrijk is voor je partner, kun je veel bijdragen aan het opbouwen van welwillendheid en een sfeer van compromissen. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je partner jouw wensen herkent en dat je deze duidelijk aangeeft. Voortdurend geven aan anderen ten koste van je eigen behoeften zal alleen maar wrok en woede opbouwen.

Laat "winnen" niet je doel zijn

Als je je partner benadert met de houding dat dingen altijd op jouw manier moeten gaan, zal het moeilijk zijn om een ​​compromis te bereiken. Soms komt deze houding voort uit het verleden, dat er toen niet tegemoet gekomen is aan je behoeften, of het kan komen door jaren van opgebouwde wrok in de relatie die een kookpunt bereikt. Het is prima om sterke overtuigingen over iets te hebben, maar je partner verdient het ook om gehoord te worden. Wees respectvol voor de andere persoon en zijn/haar standpunt.

Leer om conflicten respectvol op te lossen

Conflicten zijn onvermijdelijk in elke relatie, maar om een ​​relatie sterk te houden, moeten beide mensen het gevoel hebben gehoord te zijn. Het doel is niet om te winnen, maar om de relatie te behouden en te versterken.

Zorg ervoor dat je eerlijk blijft. Houd de focus op het probleem en respecteer de andere persoon. Begin geen ruzie over dingen die niet kunnen worden gewijzigd.

Val iemand niet rechtstreeks aan, maar gebruik 'ik'-uitspraken om te communiceren hoe je je voelt. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen: "Je zorgt ervoor dat ik me slecht voel", zeg je "Ik voel me slecht als je dat doet".

Haal geen oude koeien uit de sloot. In plaats van naar eerdere conflicten of problemen te kijken en elkaar de schuld te geven, concentreer je je op wat je in het hier en nu kunt doen om het probleem op te lossen.

Wees bereid te vergeven. Conflicten oplossen is onmogelijk als je anderen niet wilt of kunt vergeven.

Als het even teveel wordt, neem dan een pauze. Neem een ​​paar minuten om de stress te verlichten en te kalmeren voordat je iets zegt of doet waar je spijt van krijgt. Onthoud altijd dat je ruzie maakt met de persoon van wie je houdt.

Weet wanneer je iets moet laten gaan. Als je niet tot overeenstemming kunt komen, ga er dan mee akkoord om het niet met elkaar eens te zijn. Er zijn twee mensen voor nodig om een ​​ruzie gaande te houden. Als een conflict nergens heen gaat, kun je ervoor kiezen om het uit te schakelen en verder te gaan.

Tip 5: Wees voorbereid op ups en downs

Het is belangrijk om te erkennen dat er in elke relatie ups en downs zijn. Je zal niet altijd hetzelfde denken en voelen. Soms worstelt een partner met een zwaar probleem, bijvoorbeeld de dood van een naast familielid. Andere gebeurtenissen, zoals het verlies van werk of ernstige gezondheidsproblemen, kunnen beide partners treffen en het moeilijk maken om met elkaar om te gaan. Je hebt misschien verschillende ideeën over het beheren van financiën of het opvoeden van kinderen. Verschillende mensen gaan verschillend met stress om, en misverstanden kunnen snel veranderen in frustratie en woede.

Werk je problemen niet uit op je partner. Door stress kunnen we een kort lontje hebben. Als je veel stress hebt, lijkt het misschien ok om die bij je partner los te laten en je zelfs veiliger te voelen als je me je partner bekvecht. Dit kan in eerste instantie als een bevrijding voelen, maar het vergiftigt langzaam je relatie. Vind andere gezondere manieren om je stress, woede en frustratie te beheersen.

Een oplossing proberen te forceren kan nog meer problemen veroorzaken. Iedereen werkt op zijn eigen manier door problemen heen. Onthoud dat je een team bent. Door samen verder te gaan, geraak je door de moeilijke tijden heen.

Kijk terug naar de vroege stadia van je relatie. Kijk terug op de momenten die jullie samenbrachten, onderzoek het punt waarop het uit elkaar begon te vallen en zoek uit hoe je kunt samenwerken om die verliefde ervaring opnieuw te krijgen.

Sta open voor verandering.

Verandering is onvermijdelijk in het leven en het zal gebeuren, of je er nu in meegaat of ertegen vecht. Flexibiliteit is essentieel om je aan te passen aan de verandering die altijd plaatsvindt in elke relatie, en het stelt je in staat samen te groeien door zowel de goede als de slechte veranderingen.

Als je hulp van buitenaf nodig hebt voor je relatie, ga er dan samen voor. Soms lijken problemen in een relatie te complex of te overweldigend voor jullie om er als koppel aan te werken. Maar koppelcoaching of met een betrouwbare vriend praten kan helpen.

 

 Push Notifications are disabled

hide

Relatiecoach Veerle Bormans

 Add to homescreen

hide